Tamperelaisen pariskunnan seikkailuja viinin ja ruuan ympäriltä. Rakastamme vanhan maailman viinejä, mutta maistamme mielenkiinnolla kaikkea ja kaikkialta. Talvella pääpaino on punaisissa, kesällä maistelemme voittopuolisesti valkoviinejä. Kuplivia maistamme tasaisesti vuoden ympäri, näille aika on aina oikea! Ruokaa laitamme rakkaudella alusta alkaen: mitä tuoreemmista raaka-aineista, sitä parempi. Ruokapöydässämme on aina tilaa ystäville!


keskiviikko 16. helmikuuta 2011

Tilastojen antia

Tämän aamun hesarissa oli uutinen alkoholinkulutuksen laskusta. Uutinen perustui tilastokeskuksen ennakkotietoihin vuoden 2010 alkoholinkulutuksesta, joka oli absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna laskenut 10,0 litraan edellisvuoden 10,2 litrasta. Vähenemä tapahtui tilastoidussa kulutuksessa, ulkomailta tuodun ja kotona keitellyn alkoholin kulutus säilyi aiemmassa 1,9 litrassa.

Kulutuksen rakenne eri alkoholiryhmien välillä näyttää kehittyvän viinillisempään suuntaan ennen kaikkea väkevien viinojen kustannuksella. Oluen, siiderin ja long drinkien osuus kulutuksesta on jokseenkin ennallaan, mutta viinin osuus on noussut vuoden 2005 15%:sta viimevuoden 17%:iin. Viiniä juotiin Suomessa viime vuonna 61 miljoonaa litraa.

Alkon viinimyynti painottuu, kuten tunnettua, edullisempiin tuotteisin: myydyistä punaviinipulloista 8,1% oli yli 10e hintaisia, ja valkoviineistä vastaava osuus oli 4,8%. Kalliimpien pullojen osuus oli nousussa valkoviineissä ja laskussa punaviineissä. Kertooko tämä valkoviinien arvostuksen noususta vai liekö kyse sattumasta? Punaviiniä myytiin noin 27 miljoonaa litraa ja valkoista noin 20 milj. litraa

Sen sijaan hyvä ei ole anniskelumyynnin osuuden lasku. Ravintolamyynnin osuus tilastoidusta alkoholin kulutuksesta on alle 14 prosenttia. Osuus väheni viime vuodesta 4%, ja se on vähentynyt vuoden 1995 lukuihin nähden kolmanneksella. Tämä kuvastanee suomalaisen alkoholikulttuurin suurinta ongelmaa eli perseet (yksin) kotona - tyyppistä alkoholinkulutusta. Viininystävä yllättyi yhdistellessään tilastoja tullen siihen tulokseen, että tilastoidusta viinimyynnistä monopolin osuus on niinkin alhainen kuin 78%. Eli viinistä myytäisiin tämän mukaan anniskelumyyntinä suurempi osuus kuin muista alkoholituotteista keskimäärin. Tämä vaikuttaa mielestäni yllättävän korkealta osuudelta, ja on ilahduttavaa.

Mihin suuntaan Tannini sitten haluaisi nähdä suomalaisen alkoholinkulutuksen liikkuvan? Kohti pienempiä kerta-annoksia. Viiniin viinan sijaan. Ravintoloihin, ei kotien pimeisiin nurkkiin. Yhdessä, ei yksin. Iloon, ei suruun. Ruualle. Juomavalinnan soisi ohjautuvan entistä enemmän maun kuin pelkän hinnan perusteella. Fyysisen terveyden kannalta runsas alkoholinkulutus tietysti on aina ongelma. Alkoholin yhteiskunnalliset ongelmat ovat kuitenkin seurausta (näin puhtaan mutun perusteella) siitä yksin suruun tai vitutukseen nopsaan tahtiin nautitusta viinapullosta, ei yli kympin viinipullosta.

Ja sitten me kielletään alkoholin mielikuvamarkkinonti. Totta kyllä, se saattaa lisätä alkoholinkulutusta. Mutta tulisi kai pitää mielessä että kaikki alkoholin kulutus ei ole ongelmakulutusta. Ei-toivottua käytöstä ei tunnetusti koskaan ole onnistuttu vähäntämään tekemällä siitä vähän kiellettyä ja jännää. Mutta viisaammat päättäkööt, ja jos ovat sitä mieltä että kuvat iloisista ihmisistä viinipiknikillä lisäävät alkoholin ongelmakäyttöä niin sitten kielto kehiin vain.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti